Bo nie ma ucieczki przed gębą…

Bo nie ma ucieczki przed gębą, jak tylko w inną gębę. A przed człowiekiem schronić się można tylko w objęcia innego człowieka. Przed pupą nie ma zaś w ogóle ucieczki – ścigajcie mnie, jeśli chcecie!

Zgłoś błąd

Zgłoś błądClose

Info/Źródło

Ocena

(głosy: 1, średnio: 5.00 na 5)

O autorze

Witold Marian Gombrowicz (ur. 4 sierpnia 1904 w Małoszycach pod Opatowem, zm. 25 lipca 1969 w Vence, koło Nicei) - polski powieściopisarz, nowelista i dramaturg. Specyfiką twórczości Gombrowicza jest umiejętność widzenia człowieka w jego psychologicznym uwikłaniu w innych ludzi i spuściznę kultury, swoiste poczucie absurdu i obrazoburstwo dotykające przyjmowanych przez społeczeństwo tradycyjnych wartości. Gombrowicz przede wszystkim dyskutuje z polskim romantyzmem, jak sam twierdził, pisząc na przekór Mickiewiczowi (głównie w Trans-Atlantyku). Z wyjątkiem Opętanych Gombrowicz stosuje w powieściach narrację pierwszoosobową. Język pisarza zawiera liczne neologizmy, tworzy też "słowa klucze" rzucające symboliczne światło na sensy ukryte pod ironiczną formą (np. "gęba" i "pupa" w Ferdydurke). W opowiadaniach z Pamiętnika z okresu dojrzewania zajmuje się Gombrowicz przede wszystkim paradoksami, jakie rządzą wchodzeniem jednostki w świat społeczny, a także ukrytymi namiętnościami rządzącymi ludzkim zachowaniem. Gombrowicz, wykreowany przez krytyków na "mistrza zrywania masek", kamufluje i ukrywa się tym bardziej, im bliżej dochodzi do swego największego konfliktu wewnętrznego, którym jest własny homoerotyzm, a właściwie, zdaniem argentyńskich przyjaciół pisarza (Alejandro Russovich), biseksualizm. Gombrowicz przez całe życie starał się unikać jednoznacznego przyporządkowania określonej orientacji seksualnej, traktując sprawy seksu jako domenę społecznego przymusu. W charakterystycznym dla siebie stylu "nie stawiania kropki nad i" podejmował ten temat kilkakrotnie w swoich "Dziennikach". Pierwszą powieścią autora otwarcie poruszającą tematykę homoseksualną jest Trans-Atlantyk W powieści Trans-Atlantyk przeciwstawia sobie wizję człowieka służącego tradycyjnym wartościom nowej wizji, zgodnie z którą jednostka uwalnia się od tej służby, realizując przede wszystkim siebie (przedstawicielem takiego modelu człowieczeństwa jest ekscentryczny milioner-homoseksualista Gonzalo). Dwie powieści Gombrowicza zostały sfilmowane: Pornografię wyreżyserował Jan Jakub Kolski (film ukończono w 2003), a Ferdydurke Jerzy Skolimowski. Wikipedia

Dodaj komentarz


Magazyn

Wydarzenia

Anna Molska. Obsada

Od 19 grudnia 2014 roku do 1 lutego 2015 roku

Anna Molska, „Making of Zebranie 44+” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Power in Unity

19 grudnia 2014 roku

Power in Unity (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alicja Kołodziejczyk. Archetyp – świadomość wyzwolona przez przedmiot

Od 19 do 24 grudnia 2014 roku

Alicja Kołodziejczyk „Archetyp – świadomość wyzwolona przez przedmiot” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Yulia Krivich. Przeczucie

Od 19 grudnia 2014 roku do 11 stycznia 2015 roku

Yulia Krivich, „Przeczucie” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Małgorzata Wielek-Mandrela. Warstwy

Od 12 grudnia 2014 roku do 11 stycznia 2015 roku

Małgorzata Wielek-Mandrela, „Zimowa burza”, 61x91 cm, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zbigniew Łagocki. Pozdrowienia z Muszyny!

Od 13 grudnia 2014 roku do 17 stycznia 2015 roku

© fot. Zbigniew Łagocki. „Krynica. Sanatorium Budowlani”, lata 70-te (źródło: materiały prasowe organizatora)

72. Konkurs Szopek Krakowskich

Od 4 grudnia 2014 roku do 22 lutego 2015 roku

Szopka Krakowska (źródło: materiały prasowe)

Krzysztof Izdebski-Cruz

Od 28 listopada 2014 roku do 9 stycznia 2015 roku

Krzysztof Izdebski-Cruz, „Opowieść”, 2013, pastel na papierze, 71x65 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Cruzvillegas. Autodestrucción6

Od 6 grudnia 2014 roku do 1 lutego 2015 roku

„Autocontructión 2014”, Abraham Cruzvillegas, dzięki uprzejmości Kurimanzutto (źródło: materiały prasowe organizatora)

Arcydzieła sztuki japońskiej w kolekcjach polskich

Od 30 listopada 2014 roku do 18 maja 2015 roku

Utagawa Hiroshige, „Wieczorny śnieg w Kambarze”, ok. 1833–1834, seria: „Pięćdziesiąt trzy stacje na gościńcu Tōkaidō”, drzeworyt barwny, ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej artykułów