Tęsknota?

Tęsknota? To jest uczucie dla zwierząt w menażerii.

Zgłoś błąd

Zgłoś błądClose

Info/Źródło

Ocena

(Brak ocen)

Kategorie

O autorze

Wacław Berent (ur. 28 września 1873 w Warszawie, zm. 19 lub 22 listopada 1940 w Warszawie) – polski powieściopisarz i tłumacz okresu modernizmu.

Obok Władysława Reymonta główny przedstawiciel realizmu w literaturze Młodej Polski. Urodził się w Warszawie, pochodził z rodziny mieszczańskiej. Ukończył studia przyrodnicze na uniwersytetach w Zurychu i Monachium, obronił tytuł doktora nauk przyrodniczych, zaś w roku 1895 obronił drukowaną w rok później pracę z dziedziny ichtiologii, często podróżował do Austrii, Niemiec i Włoch; był poliglotą, biegle posługiwał się językiem rosyjskim, niemieckim francuskim oraz włoskim, podjął się ponadto nauki języka angielskiego oraz łaciny średniowiecznej.

Około roku 1899 poznał w Warszawie początkującą literatkę – Bronisławę Mierz – Brzezicką (od roku 1901 żonę rzeźbiarza – Stanisława K. Ostrowskiego), w której był przez długi czas zakochany. Swój zawód miłosny opisał prawdopodobnie w zniszczonej przez siebie powieści, pt. „Kredowe koło” (lub „Zaklęte koło”). Poetka w dedykowanym Berentowi wierszu pt. „Źródło” wyznawała wymownie: „I z wolna na falach wiatru przepływają do mnie wspomnienia – dalekie, rozpłynięte echa przeszłości; a w myślach mi powstaje całe to życie minione: utraconego szczęścia wiecznie żałosna historia... pamiętam ją i rozumiem.

W latach 1920–21 został współredaktorem Nowego Przeglądu Literatury i Sztuki. W 1929 redaktor Pamiętnika Warszawskiego, W 1933 został członkiem Polskiej Akademii Literatury. Krytyk haseł pozytywistycznych i modernistycznej filozofii polskiej i europejskiej bohemy, postulującej służebność wobec sztuki. W powieści Ozimina przedstawił budzenie się dążeń niepodległościowych. Był przeciwnikiem romantyzmu. Jego główne dzieło toŻywe kamienie, w którym Berent ukazał niebezpieczeństwa grożące wartościom moralnym w epoce wielkich zmian. Ważne dla rodzimej i europejskiej literatury jest także coraz bardziej doceniane przez krytyków Próchno, wpisujące się w krąg zarówno modnej ówcześnie powieści o artyście, jak i powieści polifonicznej, prekursorskiej w polskim piśmiennictwie. Mistrz erudycyjnej, pełnej metafor prozy i dopracowanej, swoistej stylizacji językowej. Jako tłumacz pamiętany dzięki książce Tako rzecze Zaratustra Fryderyka Nietzschego. Udane były także jego przekłady z norweskiego Włóczęgi Hamsuna i Wroga ludu Ibsena.

(Wikipedia.pl)

Dodaj komentarz


Magazyn

Wydarzenia

Polski Pas Kontuszowy. Interpretacje

Od 8 maja do 30 czerwca 2016 roku

„Polski Pas Kontuszowy. Interpretacje”, autor Elżbieta Zrobek (źródło: materiały prasowe organizatora)

15. Międzynarodowe Triennale Tkaniny

Od 9 maja do 30 października 2016 roku

„Triennale 2016” – projekt plakatu Mirosław Owczarek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Druki wrocławskiego Kalamburu

Od 9 maja do 26 czerwca 2016 roku

„Kalambur” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Transfer

Od 30 kwietnia do 22 maja 2016 roku

Iwona Demko, „Dzielna Dziewica”, 2011 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jak pies z kotem

Od frontu i od kuchni

Od 29 kwietnia do 25 września 2016 roku

Janina Gałuszkowa ze znajomą i kotem układającym pasjansa, fot. nieznany, lata 30. XX w. (źródło: materiały prasowe)

Red Poppy Fields

Obraz Wielkiej Wojny we współczesnej fotografii

Od 28 kwietnia do 17 czerwca 2016 roku

diSTRUKTURA, „Locus Suspectus” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Teatralność. Wystawa w ramach 10 IN OUT Festivalu 2016

Od 23 kwietnia do 29 maja 2016 roku

Materiały prasowe CSW Łaźnia

Look! Polish Picturebook!

Od 22 kwietnia do 30 listopada 2016 roku

Marianna Oklejak, „Cuda wianki. Polski folklor dla młodszych i starszych”, Egmont Warszawa 2015 (źródło: materiały prasowe)

Aby to piękno służyło innym

Kolekcja Olgi i Tadeusza Litawińskich

Od 22 kwietnia do 24 lipca 2016 roku

Jerzy Turnau, „Kwiat jabłoni”, Zbiory muzealne KUL, fot. I. Marciszuk (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bezpośrednio

Michalina Wawrzyczek-Klasik, Michał Klasik, Artur Masternak

Od 22 kwietnia do 29 maja 2016 roku

Artur Masternak, „Fragmentacja 3”, akwatinta, mezzotinta, 100 x 70 cm, 2015 (źródło: materiały prasowe)

więcej artykułów