Śmiecie nawet w muzeum przechowywane…

Śmiecie nawet w muzeum przechowywane nie staną się cenną rzeczą, co w momencie narodzin duszy nie miało, nie nabierze jej nigdy.

Zgłoś błąd

Zgłoś błądClose

Info/Źródło

Ocena

(Brak ocen)

Kategorie

O autorze

Stanisław Leopold Brzozowski, pseud. Adam Czepiel (ur. 28 czerwca 1878 we wsi Maziarnia koło Chełma, zm. 30 kwietnia 1911 we Florencji) - polski filozof, pisarz, publicysta i krytyk teatralny i literacki epoki Młodej Polski. Zwolennik materializmu dziejowego, który wprowadził marksizm do myśli polskiej. Znany głównie jako autor Legendy Młodej Polski oraz "pierwszej polskiej powieści intelektualnej", Płomieni. W 1908 oskarżony o współpracę z carską ochraną - w trakcie procesu przed sądem społecznym (broniony przez Ostapa Ortwina). Podczas pobytu w więzieniu zachorował na gruźlicę, z którą zmagał się do końca życia. Został pochowany na cmentarzu Trespiano we Florencji. Za najważniejsze jego dzieła uznaje się Legendę Młodej Polski (1910) oraz Idee. Wstęp do filozofii dojrzałości dziejowej (1910). Filozofia Brzozowskiego czerpała z myśli Fichtego, Marksa, Nietzschego, Sorela i Kanta. Przeciwstawiał się XIX-wiecznemu pozytywizmowi i utylitaryzmowi. Jako publicysta związany był z lewicą. Brzozowski stworzył oryginalną koncepcję filozoficzną opartą na pracy. Według niego to właśnie dzięki pracy przekraczamy kantowską granicę niepoznawalności świata zmieniając go. Zafascynowany Marksem przyjął materialistyczny sposób widzenia rzeczywistości, od początku jednak wyciągając z niego oryginalne, często odmienne od marksistowskich wnioski, np. nie podzielał marksistowskiej krytyki Kościoła. Z jego trwałości i siły wnioskując, że jego nauka i struktura wyrażają istotną prawdę człowieczeństwa (krytykował jednocześnie sobie współczesnych myślicieli katolickich jak np. Stanisława Tarnowskiego). Jakkolwiek stosunkowo wcześnie zaczął się odwoływać do nauki Kościoła, to nawrócił się na katolicyzm dopiero w ostatnich miesiącach życia. Wikipedia.pl

Dodaj komentarz


Magazyn

Wydarzenia

Zygmunt Radnicki (1894–1969)

Od 1 kwietnia do 2 sierpnia 2015 roku

Zygmunt Radnicki, „Widok z Czarnej Góry”, 1953, olej, płótno, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiał prasowy organizatora)

Melancholia / Violetta Villas, reż. Tomasz Wygoda

27 marca 2015 roku

„Melancholia/Violetta Villas”, fot. Łukasz Giza (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ars moriendi / Sztuka umierania

Od 26 marca do 3 maja 2015 roku

Anna Orlikowska „Terminal Game” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ślady ludzi. Cristiano Mascaro. Sławomir Rumiak

Od 28 marca do 7 czerwca 2015 roku

Cristiano Mascaro „Gdańsk” 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Młoda Grafika

Od 25 marca do 22 kwietnia 2015 roku

Aleksandra Prusinowska, „Główne danie”, linoryt (źródło: materiał prasowy organizatora)

Kolorowe międzywojnie

Polskie malarstwo z lat 1918–1939 z kolekcji prywatnej

Od 21 marca do 14 czerwca 2015 roku

Alfons Karpiński „Kwiaty w wazonie”, ok.1932 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Działaj albo giń! Gustav Metzger – Retrospektywa

Od 27 marca do 30 sierpnia 2015 roku

„Supportive” (fragment), Gustav Metzger (źródło: materiały prasowe organizatora)

Budowali nowoczesny Kraków

Żydzi w samorządzie miejskim, gospodarczym i finansowym miasta (1866–1939)

Od 18 marca do 25 października 2015 roku

Karetki krakowskiego pogotowia ratunkowego, 1931 r. (źródło: materiały prasowe)

Grzegorz Wróblewski. Północny szlak

Od 21 marca do 17 maja 2015 roku

„About the neurotic child”, Grzegorz Wróblewski (źródło: materiał prasowy organizatora)

Roland Wirtz. immediatus

Od 21 marca do 3 maja 2015 roku

Roland Wirtz, „Kairos”: Berlin, Schlossplatz – 22 listopada 2008 – zburzenie Pałacu Republiki I, bezpośrednie naświetlenie, Cibachrome, 1,27 × 2,20 m, fot. dzięki uprzejmości artysty (źródło: materiały prasowe)

więcej artykułów