Śmiejmy się!

Śmiejmy się! Kto wie czy świat potrwa jeszcze trzy tygodnie?

Zgłoś błąd

Zgłoś błądClose

Info/Źródło

Ocena

(Brak ocen)

Kategorie

O autorze

Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais (ur. 24 stycznia 1732 w Paryżu, zm. 18 maja 1799 tamże, pochowany na Cmentarzu Père-Lachaise) – wybitny dramaturg i pisarz francuski. Jeden z inspiratorów rewolucji francuskiej. De Beaumarchais przybrał od nazwy folwarku pierwszej żony. Był jednym z synów zegarmistrza, jednak mimo pewnych dokonań w tej dziedzinie (skonstruował miniaturowy zegarek w pierścionku) nie chciał wykonywać zawodu ojca. Zaczął pisać sztuki i zajmować się – według legend – iluzją i złodziejstwem. Po niefortunnej bójce trafił do więzienia, udało mu się uciec spod szafotu. Był członkiem tajnego wywiadu Ludwika XV i inspiratorem pomocy dla powstańców w koloniach brytyjskich w Ameryce. Ponadto uczył córki królewskie oraz pisał sztuki. Najsłynniejsze jego dzieła to Cyrulik sewilski (wystawiony 1775) oraz Wesele Figara (wystawione 1784), nazwane przez Napoleona "rewolucją w czynie", a przez Marię Antoninę "okropną sztuką". Obie komedie stały się tematami librett wielu słynnych kompozytorów (m.in. Mozarta - Wesele..., 1786 i Rossiniego - Cyrulik.., 1816). Wesele Figara wywołało niespotykaną dotąd rewolucję w literaturze. Opowiada bowiem o starciu wasala z panem hrabią, co więcej – sługa właśnie okazuje się tu bardziej przebiegły i zaradny. Wywraca więc Beaumarchais cały ustrój społeczny ówczesnej Europy, pośrednio inspirując przy tym lud do wielkiej rewolucji francuskiej. Historia ujęta w dwóch sztukach znalazła kontynuację w późniejszej Występnej matce (wystawionej 1792), generalnie uważanej za utwór znacznie słabszy od swoich poprzedników. Tytuł Cyrulika... w języku francuskim (Le Barbier de Séville) mógł powstać jako parodia hiszpańskiego tytułu sztuki Tirsa de Moliny (El burlador de Sevilla y convidado de piedra, tłum. na język polski jako Zwodziciel z Sewilli i kamienny gość). Wikipedia.pl

Dodaj komentarz


Magazyn

Wydarzenia

Artyści Przypomniani. Daniel Mróz

Od 26 lutego do 10 maja 2015 roku

Daniel Mróz, „Zwierzydełka”, 1977 (źródło: materiały prasowe)

Projekt Metropolis

Wystawa finałowa

Od 27 lutego do 19 kwietnia 2015 roku

Magda Tothova, „The Word For This Place Is Not Utopia”, part3, videostill, 2012 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Piotr Ambroziak. Anioły i kosmici

Od 5 marca do 3 kwietnia 2015 roku

Piotr Ambroziak, „The birth” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Olga Boznańska (1865–1940)

Od 26 lutego do 2 maja 2015 roku

„Nasturcje” („Kompozycja z nasturcjami”), ok. 1906, Olej, tektura, 56 × 29 cm Sygn. p. d. Olga Boznańska, Muzeum Narodowe w Krakowie, nr inw. MNK II‑b‑1748 (310 978), Zakup, 1966 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal My, mieszczanie

Od 28 lutego do 15 marca 2015 roku

„Pigmalion", fot. Maciej Kaczyński (źródło: materiały prasowe organizatora)

3. Międzynarodowy Festiwal Teatru Formy Materia Prima

Bieguny kultury

Od 21 lutego do 28 lutego 2015 roku

NoGravity, Divine Comedy Cantica ©EmilianoPellisari (źródło: materiały prasowe)

The Best of Sir Andrew Lloyd Webber

18 lutego 2015 roku

„The Best of Sir Andrew Lloyd Webber” (źródło: materiały prasowe)

11:15 do Amsterdamu

Od 23 lutego do 15 marca 2015 roku

Fot. Waldemar Ostrowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Iwan Marczuk. Wystawa malarstwa

Od 18 lutego do 14 marca 2015 roku

Iwan Marczuk, Magia księżycowej nocy" (źródło: materiały prasowe)

Mirosław Duchowski. To co pozostaje

Od 10 do 27 lutego 2015 roku

Autor pracy: Mirosław Duchowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej artykułów