Śmiejmy się!

Śmiejmy się! Kto wie czy świat potrwa jeszcze trzy tygodnie?

Zgłoś błąd

Zgłoś błądClose

Info/Źródło

Ocena

(Brak ocen)

Kategorie

O autorze

Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais (ur. 24 stycznia 1732 w Paryżu, zm. 18 maja 1799 tamże, pochowany na Cmentarzu Père-Lachaise) – wybitny dramaturg i pisarz francuski. Jeden z inspiratorów rewolucji francuskiej. De Beaumarchais przybrał od nazwy folwarku pierwszej żony. Był jednym z synów zegarmistrza, jednak mimo pewnych dokonań w tej dziedzinie (skonstruował miniaturowy zegarek w pierścionku) nie chciał wykonywać zawodu ojca. Zaczął pisać sztuki i zajmować się – według legend – iluzją i złodziejstwem. Po niefortunnej bójce trafił do więzienia, udało mu się uciec spod szafotu. Był członkiem tajnego wywiadu Ludwika XV i inspiratorem pomocy dla powstańców w koloniach brytyjskich w Ameryce. Ponadto uczył córki królewskie oraz pisał sztuki. Najsłynniejsze jego dzieła to Cyrulik sewilski (wystawiony 1775) oraz Wesele Figara (wystawione 1784), nazwane przez Napoleona "rewolucją w czynie", a przez Marię Antoninę "okropną sztuką". Obie komedie stały się tematami librett wielu słynnych kompozytorów (m.in. Mozarta - Wesele..., 1786 i Rossiniego - Cyrulik.., 1816). Wesele Figara wywołało niespotykaną dotąd rewolucję w literaturze. Opowiada bowiem o starciu wasala z panem hrabią, co więcej – sługa właśnie okazuje się tu bardziej przebiegły i zaradny. Wywraca więc Beaumarchais cały ustrój społeczny ówczesnej Europy, pośrednio inspirując przy tym lud do wielkiej rewolucji francuskiej. Historia ujęta w dwóch sztukach znalazła kontynuację w późniejszej Występnej matce (wystawionej 1792), generalnie uważanej za utwór znacznie słabszy od swoich poprzedników. Tytuł Cyrulika... w języku francuskim (Le Barbier de Séville) mógł powstać jako parodia hiszpańskiego tytułu sztuki Tirsa de Moliny (El burlador de Sevilla y convidado de piedra, tłum. na język polski jako Zwodziciel z Sewilli i kamienny gość). Wikipedia.pl

Dodaj komentarz


Magazyn

Wydarzenia

9. In Out Festiwal 2015

Od 25 do 26 kwietnia 2015 roku

Daniel Zagórski „Ostatnia Wyspa”,  2014, Polska (źródło: materiały prasowe organizatora)

50. Przegląd Teatrów Małych Form Kontrapunkt

Od 17 do 26 kwietnia 2015 roku

Wycinka/Holzfällen, Teatr Polski we Wrocławiu / KONTRAPUNKT 2015, fot. Natalia Kabanow (źródło: materiały prasowe)

Legnicki Festiwal Srebro 2015

Od 28 kwietnia do 7 czerwca 2015 roku

Gediminas Datkunas, Legnicki Festiwal Srebro 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

All We Are

Abakanowicz | Bartany | Chişa &Tkácova | Hopf | Persson

Od 17 kwietnia do 31 maja 2015 roku

Ida Persson (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dylematy tożsamości / Identitatsdilemmata

georgia Krawiec / Dychotomia gniazd. Ute Lindner / Jestem jeszcze w swoim domu

Od 17 kwietnia do 10 maja 2015 roku

Ute Lindner „Z serii: Jestem jeszcze w swoim domu”, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zenon Prętczyński. Architekt

Od 10 kwietnia do 10 maja 2015 roku

Zenon Prętczyński, Technikum Mechaniczne, 1965, Oleśnica (źródło: materiały prasowe organizatora)

Małgorzata Kosiec. Abstract

Od 16 kwietnia do 5 maja 2015 roku

Małgorzata Kosiec „Mania”, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

(Nie) dotykaj! Haptyczne aspekty sztuki polskiej po 1945 roku

Od 10 kwietnia do 17 maja 2015 roku

Iwona Demko, „Dotknij mnie” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tadeusz Kantor. Odsłona druga. Dzieciństwo

Od 6 kwietnia 2015 roku do 10 stycznia 2016 roku

La classe morte I/Klasa szkolna I, 1982, akryl, płótno, 120x110, depozyt w MNK (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pangea. Wyznanie wyobraźni

Wystawa rysunku i malarstwa Sławomira Witkowskiego

Od 2 kwietnia do 3 maja 2015 roku

Sławomir Witkowski „Trombus” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej artykułów