Śmiejmy się!

Śmiejmy się! Kto wie czy świat potrwa jeszcze trzy tygodnie?

Zgłoś błąd

Zgłoś błądClose

Info/Źródło

Ocena

(Brak ocen)

Kategorie

O autorze

Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais (ur. 24 stycznia 1732 w Paryżu, zm. 18 maja 1799 tamże, pochowany na Cmentarzu Père-Lachaise) – wybitny dramaturg i pisarz francuski. Jeden z inspiratorów rewolucji francuskiej. De Beaumarchais przybrał od nazwy folwarku pierwszej żony. Był jednym z synów zegarmistrza, jednak mimo pewnych dokonań w tej dziedzinie (skonstruował miniaturowy zegarek w pierścionku) nie chciał wykonywać zawodu ojca. Zaczął pisać sztuki i zajmować się – według legend – iluzją i złodziejstwem. Po niefortunnej bójce trafił do więzienia, udało mu się uciec spod szafotu. Był członkiem tajnego wywiadu Ludwika XV i inspiratorem pomocy dla powstańców w koloniach brytyjskich w Ameryce. Ponadto uczył córki królewskie oraz pisał sztuki. Najsłynniejsze jego dzieła to Cyrulik sewilski (wystawiony 1775) oraz Wesele Figara (wystawione 1784), nazwane przez Napoleona "rewolucją w czynie", a przez Marię Antoninę "okropną sztuką". Obie komedie stały się tematami librett wielu słynnych kompozytorów (m.in. Mozarta - Wesele..., 1786 i Rossiniego - Cyrulik.., 1816). Wesele Figara wywołało niespotykaną dotąd rewolucję w literaturze. Opowiada bowiem o starciu wasala z panem hrabią, co więcej – sługa właśnie okazuje się tu bardziej przebiegły i zaradny. Wywraca więc Beaumarchais cały ustrój społeczny ówczesnej Europy, pośrednio inspirując przy tym lud do wielkiej rewolucji francuskiej. Historia ujęta w dwóch sztukach znalazła kontynuację w późniejszej Występnej matce (wystawionej 1792), generalnie uważanej za utwór znacznie słabszy od swoich poprzedników. Tytuł Cyrulika... w języku francuskim (Le Barbier de Séville) mógł powstać jako parodia hiszpańskiego tytułu sztuki Tirsa de Moliny (El burlador de Sevilla y convidado de piedra, tłum. na język polski jako Zwodziciel z Sewilli i kamienny gość). Wikipedia.pl

Dodaj komentarz


Magazyn

Wydarzenia

Salon letni

Od 24 czerwca do 30 sierpnia 2016 roku

Paweł Słota, „Przestrzenie ujawnione XXXIX” 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Monet, Renoir, Delacroix i inni. Normandia namalowana

Od 28 czerwca do 18 września 2016 roku

Ludovic Lepic, „Pejzaż morski” (ok. 1875) (źródło: materiały prasowe Muzeum Narodowego w Gdańsku)

Joanna Zemanek. Wystąpił błąd

Od 23 czerwca do 17 lipca 2016 roku

Joanna Zemanek, „Wystąpił błąd” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Miasto bez murów. W 650. rocznicę lokacji Kleparza (1366–2016)

Od 25 czerwca do 23 października 2016 roku

Widok Bramy Floriańskiej i Barbakanu od strony północno –wschodniej, Tondos Stanisław (1854-1917) Kraków ok. 189

14. Przegląd Sztuki Survival

Od 24 do 28 czerwca 2016 roku

Ryszard Górecki, „I like it, I like danger” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ukarane Miasto. Radomski Czerwiec ’76

Od 24 czerwca do 24 lipca 2016 roku

Mięso na obiad rozmraża się w garnku wody na kuchni Krzysztofa Gniadka, Radom, lutego 2014 roku (źródło: materiały prasowe organizatora)

11. Festiwal Sztuk Wizualnych inSPIRACJE 2016 / OKSYDAN (Zanurzenie 1)

Od 24 do 26 czerwca 2016 roku

Izabella Gustowska, „Trucizna” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sacrum Poloniae Iubileum 966–2016

Od 23 czerwca do 7 sierpnia 2016 roku

„Sacrum Poloniae Iubileum 966–2016” – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Święto Wiosny / Krzesany

18 i 19 czerwca 2016 roku

„Święto Wiosny, Krzesany”, choreografia Martha Graham, Henryk Konwiński, fot. Maciej Piąsta (źródło: materiały prasowe organizatora)

Prezentacje Form Muzyczno-Teatralnych Dźwięki Słów

Od 23 do 26 czerwca 2016 roku

Wystawa Doroty Mościbrodzkiej (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej artykułów