Śmiejmy się!

Śmiejmy się! Kto wie czy świat potrwa jeszcze trzy tygodnie?

Zgłoś błąd

Zgłoś błądClose

Info/Źródło

Ocena

(Brak ocen)

Kategorie

O autorze

Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais (ur. 24 stycznia 1732 w Paryżu, zm. 18 maja 1799 tamże, pochowany na Cmentarzu Père-Lachaise) – wybitny dramaturg i pisarz francuski. Jeden z inspiratorów rewolucji francuskiej. De Beaumarchais przybrał od nazwy folwarku pierwszej żony. Był jednym z synów zegarmistrza, jednak mimo pewnych dokonań w tej dziedzinie (skonstruował miniaturowy zegarek w pierścionku) nie chciał wykonywać zawodu ojca. Zaczął pisać sztuki i zajmować się – według legend – iluzją i złodziejstwem. Po niefortunnej bójce trafił do więzienia, udało mu się uciec spod szafotu. Był członkiem tajnego wywiadu Ludwika XV i inspiratorem pomocy dla powstańców w koloniach brytyjskich w Ameryce. Ponadto uczył córki królewskie oraz pisał sztuki. Najsłynniejsze jego dzieła to Cyrulik sewilski (wystawiony 1775) oraz Wesele Figara (wystawione 1784), nazwane przez Napoleona "rewolucją w czynie", a przez Marię Antoninę "okropną sztuką". Obie komedie stały się tematami librett wielu słynnych kompozytorów (m.in. Mozarta - Wesele..., 1786 i Rossiniego - Cyrulik.., 1816). Wesele Figara wywołało niespotykaną dotąd rewolucję w literaturze. Opowiada bowiem o starciu wasala z panem hrabią, co więcej – sługa właśnie okazuje się tu bardziej przebiegły i zaradny. Wywraca więc Beaumarchais cały ustrój społeczny ówczesnej Europy, pośrednio inspirując przy tym lud do wielkiej rewolucji francuskiej. Historia ujęta w dwóch sztukach znalazła kontynuację w późniejszej Występnej matce (wystawionej 1792), generalnie uważanej za utwór znacznie słabszy od swoich poprzedników. Tytuł Cyrulika... w języku francuskim (Le Barbier de Séville) mógł powstać jako parodia hiszpańskiego tytułu sztuki Tirsa de Moliny (El burlador de Sevilla y convidado de piedra, tłum. na język polski jako Zwodziciel z Sewilli i kamienny gość). Wikipedia.pl

Dodaj komentarz


Magazyn

Wydarzenia

Kraków – Miasto Literatury UNESCO

Od 1 do 31 maja 2016 roku

Kraków – Miasto Literatury UNESCO, logotyp (źródło: materiały prasowe)

Miłość na skraju przepaści – edycja brazylijska

Od 9 maja do 10 lipca 2016 roku

Anna Jermolaewa, „Pocałunek”, 2006, wideo, 3’22” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Polski Pas Kontuszowy. Interpretacje

Od 9 maja do 30 czerwca 2016 roku

„Polski Pas Kontuszowy. Interpretacje”, autor Elżbieta Zrobek (źródło: materiały prasowe organizatora)

15. Międzynarodowe Triennale Tkaniny

Od 9 maja do 30 października 2016 roku

„Triennale 2016” – projekt plakatu Mirosław Owczarek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Druki wrocławskiego Kalamburu

Od 9 maja do 26 czerwca 2016 roku

„Kalambur” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Transfer

Od 30 kwietnia do 22 maja 2016 roku

Iwona Demko, „Dzielna Dziewica”, 2011 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jak pies z kotem

Od frontu i od kuchni

Od 29 kwietnia do 25 września 2016 roku

Janina Gałuszkowa ze znajomą i kotem układającym pasjansa, fot. nieznany, lata 30. XX w. (źródło: materiały prasowe)

Red Poppy Fields

Obraz Wielkiej Wojny we współczesnej fotografii

Od 28 kwietnia do 17 czerwca 2016 roku

diSTRUKTURA, „Locus Suspectus” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Teatralność. Wystawa w ramach 10 IN OUT Festivalu 2016

Od 23 kwietnia do 29 maja 2016 roku

Materiały prasowe CSW Łaźnia

Look! Polish Picturebook!

Od 22 kwietnia do 30 listopada 2016 roku

Marianna Oklejak, „Cuda wianki. Polski folklor dla młodszych i starszych”, Egmont Warszawa 2015 (źródło: materiały prasowe)

więcej artykułów