Śmiejmy się!

Śmiejmy się! Kto wie czy świat potrwa jeszcze trzy tygodnie?

Zgłoś błąd

Zgłoś błądClose

Info/Źródło

Ocena

(Brak ocen)

Kategorie

O autorze

Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais (ur. 24 stycznia 1732 w Paryżu, zm. 18 maja 1799 tamże, pochowany na Cmentarzu Père-Lachaise) – wybitny dramaturg i pisarz francuski. Jeden z inspiratorów rewolucji francuskiej. De Beaumarchais przybrał od nazwy folwarku pierwszej żony. Był jednym z synów zegarmistrza, jednak mimo pewnych dokonań w tej dziedzinie (skonstruował miniaturowy zegarek w pierścionku) nie chciał wykonywać zawodu ojca. Zaczął pisać sztuki i zajmować się – według legend – iluzją i złodziejstwem. Po niefortunnej bójce trafił do więzienia, udało mu się uciec spod szafotu. Był członkiem tajnego wywiadu Ludwika XV i inspiratorem pomocy dla powstańców w koloniach brytyjskich w Ameryce. Ponadto uczył córki królewskie oraz pisał sztuki. Najsłynniejsze jego dzieła to Cyrulik sewilski (wystawiony 1775) oraz Wesele Figara (wystawione 1784), nazwane przez Napoleona "rewolucją w czynie", a przez Marię Antoninę "okropną sztuką". Obie komedie stały się tematami librett wielu słynnych kompozytorów (m.in. Mozarta - Wesele..., 1786 i Rossiniego - Cyrulik.., 1816). Wesele Figara wywołało niespotykaną dotąd rewolucję w literaturze. Opowiada bowiem o starciu wasala z panem hrabią, co więcej – sługa właśnie okazuje się tu bardziej przebiegły i zaradny. Wywraca więc Beaumarchais cały ustrój społeczny ówczesnej Europy, pośrednio inspirując przy tym lud do wielkiej rewolucji francuskiej. Historia ujęta w dwóch sztukach znalazła kontynuację w późniejszej Występnej matce (wystawionej 1792), generalnie uważanej za utwór znacznie słabszy od swoich poprzedników. Tytuł Cyrulika... w języku francuskim (Le Barbier de Séville) mógł powstać jako parodia hiszpańskiego tytułu sztuki Tirsa de Moliny (El burlador de Sevilla y convidado de piedra, tłum. na język polski jako Zwodziciel z Sewilli i kamienny gość). Wikipedia.pl

Dodaj komentarz


Magazyn

Wydarzenia

Kukułcze jajo

3. Wystawa stała Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej

Od 21 września do 16 listopada 2014 roku

Wystawa „Kukułcze jajo”, BWA w Tarnowie, fot. Agata Jabłońska. BWA w Tarnowie, 15 września 2014 r. (źródło: materiały prasowe kuratorów)

4. Mediations Biennale

Kiedy Nigdzie staje się Tutaj

Od 21 września do 26 października 2014 roku

Wystawa „Berlin Heist”: zdjęcie Julian Rosefeldt, „Deep Gold”, 2013, 1-channel film, b/w, sound, HD, 18min 12sec look (źródło: materiały prasowe organizatora)

Porwanie Michela Houellebecqa, reżyseria Guillaume Nicloux

Od 26 września 2014 roku

„Porwanie Michela Houellebecqa”, reż. Guillaume Nicloux, kadr (źródło: materiały prasowe)

Dorota Buczkowska. Królestwo

Od 29 września do 19 października 2014 roku

Dorota Buczkowska, z serii „Tickle the palate”, 2013 (źródło: materiały prasowe organizat

Ars Independent 2014

Od 23 do 28 września 2014 roku

Kadr z animacji Tomka Popakula „Ziegenort”, (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przestrzeń Opery. Polscy scenografowie XX i XXI wieku

Od 14 października do 31 grudnia 2014 roku

Andrzej Kreutz Majewski, niezrealizowane projekty scenografii do opery „Turandot” Giacomo Pucciniego, 2010, wł. Zbiory prywatne (źródło: materiały prasowe organizatora)

4. Biennale Ars Polonia

Zbiegną się wszystkie świata strony

Od 12 września do 19 października 2014 roku

Krystyna Piotrowska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nic 2 razy / Nothing twice

Od 12 września do 23 listopada 2014 roku

Jim Shaw, „Capitol Viscera Appliances”, mural, 2011, (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grzegorz Sztwiertnia. Libella

Od 5 do 14 września 2014 roku

Grzegorz Sztwiertnia, „Libella” (źrodło: materiały prasowe organizatora)

Marta Kubiak | There is no end

Od 5 września do 11 października 2014 roku

Marta Kubiak „It started at 11:00”, 2011, serigrafia (źródło: materiały prasowe)

więcej artykułów