Być zakochanym, to być szalonym

Być zakochanym, to być szalonym przy zdrowych zmysłach.

Zgłoś błąd

Zgłoś błądClose

Info/Źródło

Ocena

(Brak ocen)

O autorze

Owidiusz, Publius Ovidius Naso (43 p.n.e. - 17 lub 18 n.e.), jeden z najwybitniejszych elegików rzymskich, najbardziej utalentowany poeta epoki Augusta, należący do młodszego pokolenia twórców augustowskich. Syn bogatego ekwity z Sulmony (środkowa Italia). Zrezygnował z kariery urzędniczej i poświęcił się pisarstwu. Znajomy Horacego, przyjaciel Propercjusza. Już w 16 p.n.e. sławny jako autor poezji miłosnych (Amores - Pieśni miłosne, wydanie polskie 1955) oraz tragedii Medea (nie zachowanej). Niedługo potem wydał Heroidy, zbiór fikcyjnych listów miłosnych mitycznych bohaterek, oraz poemacik De medicamine faciei femineae (O kosmetyce twarzy kobiecej, wydanie polskie 1927). Ok. 2 n.e. ukazała się Ars amatoria (Sztuka kochania, wydanie polskie 1928) w 3 księgach, frywolny podręcznik miłości i flirtu, oraz Remedia amoris (Lekarstwa na miłość - wydanie polskie 1922). W tym samym czasie rozpoczął pracę nad zbiorem elegii ajtiologicznych Fasti (poetycki komentarz w 6 księgach do kalendarza rzymskiego) i Metamorfozami w 15 księgach (wydanie polskie 1826), zbiorem mitów trojańskich, greckich i italo-rzymskich o przemianach znanych postaci w zwierzęta, rośliny i ciała niebieskie. Utwór ujęty w heksametry kończy się apoteozą Cezara. Edyktem cesarza Oktawiana Augusta Owidiusz został ukarany wygnaniem z Rzymu w 8 n.e. z niejasnych do dziś powodów, najprawdopodobniej za Sztukę kochania lub inny, zaginiony dziś utwór, albo za przewinienia związane z niepoprawną wnuczką Augusta - Julią. Sam poeta w jednej ze swych elegii (Tristia II 207) mówi tylko o carmen et error - pieśni i błędzie. Wydarzenie to zrujnowało mu życie i przerwało pracę nad nowymi poematami, m.in. utworem pt. Fasti. Działalność poetycką podjął na wygnaniu, mając nadzieję, że zostanie z niego w miarę szybko odwołany. Tamże powstały m.in. Tristia (Żale) oraz Epistulae ex Ponto (Listy znad Morza Czarnego), a także dokończył Metamorfozy. Jednak nawet po śmierci Augusta decyzja o wygnaniu Owidiusza została utrzymana przez cesarza Tyberiusza. Zmarł w Tomis, na terenie Mezji. Wikipedia

Dodaj komentarz


Magazyn

Wydarzenia

Skarby z kraju Chopina. Sztuka polska XV–XX wieku

Od 6 lutego do 10 maja 2015 roku

Zofia Stryjeńska, „Pory roku. Lipiec-sierpień (Korowód III – z krową)“, 1925; 164 x 275,5 tempera; płótno nr inw. MPW 1214 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tadeusz Kantor. Małe kolekcje. Rysunki dla A.

Od 30 stycznia 2015 roku do 12 lipca 2015 roku

Tadeusz Kantor, Bez tytułu, „Powrót Odysa” pastel, akryl, flamaster, papier, 15,5x19 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Piotr Błażejewski. W drodze – razem ze mną

Od 30 stycznia do 28 lutego 2015 roku

Piotr Błażejewski, „Epitafium VI”, 2012, 100x82 cm, akryl, olej (źródło: materiały prasowe organizatora)

Konrad Kuzyszyn. Stąd/Wstecz

Od 13 lutego do 19 marca 2015 roku

Konrad Kuzyszyn, „Urywki”, klatka z filmu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Natalia LL. Secretum et Tremor

Od 23 stycznia do 29 kwietnia 2015 roku

Natalia LL, „Erotyzm trwogi”, 2006, fotografia barwna, 300 x 300 cm. Dzięki uprzejmości artystki (źródło: materiały prasowe organizatora)

Czytać jak książkę

23 stycznia 2015 roku

Lindsey Seers, „It Has to Be This Way" (źródło: materiały prasowe)

Roman Opałka. Pierwsze 3 dekady twórczości

Od 16 stycznia do 6 marca 2015 roku

Roman Opałka, rysunek, lata 60. i 70. XX wieku (źródło: materiały prasowe organizatora)

Mateusz Choróbski. Opętało mnie słońce i miałem ochotę się śmiać

Od 9 stycznia do 5 lutego 2015 roku

Autor pracy: Mateusz Choróbski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Anna Bujak. Banalność zła

Od 9 stycznia do 1 lutego 2015 roku

Anna Bujak, „Stado" (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ewa Walawska. Cielesność grafiki

Od 16 do 30 stycznia 2015 roku

Ewa Walawska, „Wrota czasu II” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej artykułów