Carpe diem…

Chwytaj dzień.

Carpe diem (łac.)

Zgłoś błąd

Zgłoś błądClose

Info/Źródło

Źródło: Pieśni I, 11

Ocena

(Brak ocen)

O autorze

Quintus Horatius Flaccus (ur. 8 grudnia 65 p.n.e. w Wenuzji, zm. 27 listopada 8 p.n.e.) – rzymski poeta liryczny. Był synem wyzwoleńca z Wenuzji w Apulii. Ojciec dał mu staranne i wszechstronne wykształcenie. Wysłał go między innymi do Rzymu i Grecji, by studiował tam grekę i filozofię. Po śmierci Juliusza Cezara, Horacy wstąpił do armii i służył pod dowództwem Brutusa. Jako trybun wojskowy brał udział w bitwie pod Filippi w 42 roku p.n.e., z której musiał ratować się ucieczką. Kiedy ogłoszono amnestię dla tych, którzy walczyli przeciw zwycięskiemu Augustowi, powrócił do Italii. Okazało się, że jego ojciec nie żyje, a majątek został skonfiskowany. Mimo że był prawie bankrutem, udało mu się kupić posadę sekretarza u kwestora, co zapewniło mu utrzymanie i pozwoliło na zajmowanie się poezją. Utworami Horacego zainteresował się Wergiliusz i wprowadził go do domu Mecenasa. Wkrótce Horacy zaprzyjaźnił się z Mecenasem i należał do jego kręgu literackiego. Po pewnym czasie Mecenas wprowadził go na dwór Augusta, a także podarował mu posiadłość w Sabinum, co umożliwiło mu swobodną twórczość literacką. Twórczość Horacego, która przetrwała do naszych czasów to: Epody (41-30 p.n.e.) krótkie utwory o treści politycznej; napisał je pod wrażeniem wojny peruzyńskiej – groza wojen domowych wyraża się radą dla Rzymian, by idąc za przykładem Fokejczyków opuścili Rzym i wywędrowali na Wyspy Szczęśliwe – gdzieś poza Słupy Herkulesa. Satyry (40-30 p.n.e.) ośmieszające wady i słabości ludzkie, nie krytykuje w nich jednostek wybitniejszych, nie jest surowym sędzią lecz „śmiejąc się mówi prawdę” Pieśni (zwane też odami) to największe osiągnięcie Horacego o bardzo bogatej tematyce – utwory religijne, biesiadne, wiersze do przyjaciół, wiersze do kochanek, motywy klasyczne i hellenistyczne, refleksje na temat śmierci i wybuchy radości życia; posiadały doskonałą konstrukcję metryczną Listy zawierają dużo pierwiastków filozoficznych, poruszają także problemy z zakresu poetyki, zwłaszcza listy z 2 księgi: "List do Pizonów" znany również jako Sztuka poetycka ("Ars poetica") Twórczość Horacego uważana jest za szczytowe osiągnięcie klasycyzmu epoki Augusta i wywarła ona znaczący wpływ na poezję europejską. (Wikipedia.pl)

Dodaj komentarz


Magazyn

Wydarzenia

Zygmunt Radnicki (1894–1969)

Od 1 kwietnia do 2 sierpnia 2015 roku

Zygmunt Radnicki, „Widok z Czarnej Góry”, 1953, olej, płótno, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiał prasowy organizatora)

Melancholia / Violetta Villas, reż. Tomasz Wygoda

27 marca 2015 roku

„Melancholia/Violetta Villas”, fot. Łukasz Giza (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ars moriendi / Sztuka umierania

Od 26 marca do 3 maja 2015 roku

Anna Orlikowska „Terminal Game” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ślady ludzi. Cristiano Mascaro. Sławomir Rumiak

Od 28 marca do 7 czerwca 2015 roku

Cristiano Mascaro „Gdańsk” 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Młoda Grafika

Od 25 marca do 22 kwietnia 2015 roku

Aleksandra Prusinowska, „Główne danie”, linoryt (źródło: materiał prasowy organizatora)

Kolorowe międzywojnie

Polskie malarstwo z lat 1918–1939 z kolekcji prywatnej

Od 21 marca do 14 czerwca 2015 roku

Alfons Karpiński „Kwiaty w wazonie”, ok.1932 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Działaj albo giń! Gustav Metzger – Retrospektywa

Od 27 marca do 30 sierpnia 2015 roku

„Supportive” (fragment), Gustav Metzger (źródło: materiały prasowe organizatora)

Budowali nowoczesny Kraków

Żydzi w samorządzie miejskim, gospodarczym i finansowym miasta (1866–1939)

Od 18 marca do 25 października 2015 roku

Karetki krakowskiego pogotowia ratunkowego, 1931 r. (źródło: materiały prasowe)

Grzegorz Wróblewski. Północny szlak

Od 21 marca do 17 maja 2015 roku

„About the neurotic child”, Grzegorz Wróblewski (źródło: materiał prasowy organizatora)

Roland Wirtz. immediatus

Od 21 marca do 3 maja 2015 roku

Roland Wirtz, „Kairos”: Berlin, Schlossplatz – 22 listopada 2008 – zburzenie Pałacu Republiki I, bezpośrednie naświetlenie, Cibachrome, 1,27 × 2,20 m, fot. dzięki uprzejmości artysty (źródło: materiały prasowe)

więcej artykułów