W synu staje się przekonaniem…

W synu staje się przekonaniem, co w ojcu jeszcze kłamstwem było.

Zgłoś błąd

Zgłoś błądClose

Info/Źródło

Ocena

(Brak ocen)

Kategorie

O autorze

Friedrich Wilhelm Nietzsche (ur. 15 października 1844 w Röcken w okolicach Naumburga, zm. 25 sierpnia 1900 w Weimarze) - filozof, filolog klasyczny, pisarz i poeta. Punkt orientacyjny topografii filozofii nietzscheańskiej stanowi radykalna krytyka chrześcijaństwa oraz współczesnej autorowi zachodniej kultury. Istotny jest także szacunek wobec wartości obecnych w antycznej kulturze greckiej, wraz z postulatem powrotu do niej. W swoich dziełach powracał wielokrotnie do kilku fundamentalnych zagadnień, za każdym razem dokonując ich pogłębionej analizy i spoglądając na nie z różnych punktów widzenia. Jednocześnie jego filozofia pełna jest wieloznaczności i podatna na rozmaitość odczytań - takie działanie Nietzschego było głęboko zamierzone, bo fakty nie istnieją, tylko interpretacje. Sam Nietzsche nie doczekał się uznania dla swych idei, jednak ich oddziaływanie na niektóre kręgi społeczne było już na przełomie stuleci znaczne. Chodzi tu przede wszystkim o środowisko pisarzy: znali go bracia Henryk Mann i Tomasz Mann, Rainer Maria Rilke, Hermann Hesse, Paul Heyse,Georg Heym, Georg Trakl, Franz Rosenzweig z twórców niemieckich, Brandes, August Strindberg ze Skandynawów, Andre Gide z pisarzy francuskich, Gabriele D'Annunzio z włoskich. Z pisarzy polskich silnie oddziałał Nietzsche na Przybyszewskiego, Brzozowskiego, Berenta. Wiele spośród poglądów Nietzschego, zarówno literackich jak i filozoficznych, znalazło wydźwięk we wczesnej twórczości Antoniego Langego, zwłaszcza z cyklu Rozmyślań. Do myśli Nietzschego nawiązywał również Jim Morrison (zobacz też: Poezja Jima Morrisona). Wpływ Nietzschego na filozofię był wolniejszy, do stawianych przez niego problemów filozofia europejska musiała przede wszystkim dojrzeć. Zapożyczenie koncepcji nietzscheańskich widać wyraźnie w psychoanalizie Freuda, którego libido jest zubożoną odmianą woli ku mocy. Na początku XX wieku do serii swoich wykładów włączył jego filozofię Georg Simmel, a tuż przed wybuchem I wojny światowej z pozycji chrześcijańskich polemizował z Nietzschem Max Scheler. Dopiero egzystencjalizm zwrócił poważniejszą uwagę na problemy postawione przez Nietzschego i podjął z nim dialog: prace poświęcone Nietzschemu pisali Martin Heidegger i Karl Jaspers, analizował go Albert Camus. Jacques Maritain próbował godzić Nietzschego z personalizmem, a obecnie za swojego ojca duchowego uznają go postmoderniści z Rortym i Derridą na czele. Jawnie inspirowany filozofią Nietzschego jest obiektywizm Ayn Rand, jak również kulturalizm Jana Stachniuka. Wikipedia

Dodaj komentarz


Magazyn

Wydarzenia

Joanna Krzysztoń i Grzegorz Rogala. Przegląd instalacji

Od 13 lutego do 17 kwietnia 2016 roku

Joanna Krzysztoń i Grzegorz Rogala, „Światłomrok 3” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Mariusz Tarkawian. Dużo Rysunków

Od 12 lutego do 24 marca 2016 roku

Mariusz Tarkawian, „Dużo rysunków” (źródło: materiały organizatora)

Zbigniew Halikowski. Imaginarium

Od 5 do 28 lutego 2016 roku

Rys. Zbigniew Halikowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Miłosny performans

Od 14 lutego do 20 marca 2016 roku

Ada Karczmarczyk dla Oskara Dawickiego, „Cztery kolorowe listy” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Czułem skurcze twojego przełyku. The Krasnals. Whielki Krasnal

Od 5 lutego do 12 marca 2016 roku

The Krasnals. Whielki Krasnal, „Co z tą Polską...”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Układ otwarty

Od 5 lutego do 3 kwietnia 2016 roku

Iza Tarasewicz, „Turba turbo”, 2015, widok istalacji na wystawie w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, dzięki uprzejmości artystki i BWA Warszawa. Fot. Maciej Landsberg (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zbigniew Sikora. Układy miejskie

Od 5 lutego do 28 lutego 2016 roku

Zbigniew Sikora. „Układy miejskie” (źródło: materiały organizatora)

Wyświetlanie widzenia

Od 1 lutego do 4 marca 2016 roku

Józef Robakowski, „Czeluść” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Agnieszka Pietrzykowska. Dekonstrukcja pod różową pianką

Od 29 stycznia do 12 lutego 2016 roku

Agnieszka Pietrzykowska, „Mechaniczna pomarańcza”, 2014, akryl, olej, tusz, płótno, 35x28 cm (źródło: materiały prasowe)

Karolina Breguła. Remont, słowo wstrętne jak karaluch

Od 29 stycznia do 3 marca 2016 roku

Karolina Breguła, „Fire-Followers”, wideo, 2013 – dzięki uprzejmości artystki i galerii lokal_30 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej artykułów