Doskonałość absolutna…

Doskonałość absolutna, w czymkolwiek by się pojawiła, jest symptomem śmierci. Doskonałość jest cnotą umarłych.

Zgłoś błąd

Zgłoś błądClose

Info/Źródło

Ocena

(Brak ocen)

Kategorie

O autorze

Antoine Marie Jean-Baptiste Roger de Saint-Exupéry (ur. 29 czerwca 1900, zm. 31 lipca 1944) – francuski lotnik, pisarz i poeta. Urodził się 29 czerwca 1900 w Lyonie we Francji w rodzinie arystokratycznej jako syn hrabiego Jeana de Saint-Exupéry. Gdy miał 4 lata, zmarł jego ojciec i Antoine z matką oraz rodzeństwem zamieszkali w zamku u ciotki. Uczył się w szkołach katolickich prowadzonych przez jezuitów. W wieku 12 lat odbył pierwszy lot samolotem jako pasażer; wtedy też przerobił swój rower, dodając mu skrzydła. W 1919 podjął studia na Wydziale Architektury Akademii Sztuk Pięknych. W wieku 21 lat uzyskał kwalifikacje pilota cywilnego, a w 1922 roku pilota wojskowego. W lotnictwie wojskowym służył krótko, gdyż na skutek wypadku, w którym został ranny, został w 1923 przeniesiony do rezerwy. W 1926 podjął pracę w Towarzystwie Lotniczym Latecoere, latając pomiędzy Francją i Afryką, głównie przewożąc pocztę, na trasie Tuluza – Casablanca – Dakar. Od 1929 do 1931 pracował jako dyrektor oddziału Latecoere Aeroposta Argentina w Argentynie, tam też poznał Argentynkę Consuelę Suncin Sandoval de Gómez, z którą ożenił się w 1931 po powrocie do Francji. We Francji dalej latał, przewożąc pocztę. W grudniu 1935 de Saint-Exupéry podjął próbę rekordowego przelotu na trasie Paryż – Sajgon samolotem Caudron Simoun, ale rozbił samolot na Saharze w Afryce Północnej. Podczas wojny domowej w Hiszpanii był korespondentem prasy francuskiej. W styczniu 1938 podjął próbę przelotu na trasie Nowy Jork – Ziemia Ognista, lecz tym razem uległ wypadkowi w Gwatemali, odnosząc przy tym obrażenia. W całej jego karierze prześladowały go liczne mniejsze lub większe wypadki lotnicze. Doświadczenia lotnicze Antoine'a de Saint-Exupéry znalazły odbicie w jego twórczości. Pierwsze opowiadanie L'Aviateur (Lotnik) opublikował w 1926, a w 1928 wydał książkę Courrier Sud (Poczta na Południe). W 1931 napisał Nocny lot, a w 1939Ziemię, planetę ludzi, za którą otrzymał nagrodę Grand Prix Akademii Francuskiej. Po wybuchu II wojny światowej, jako kapitan lotnictwa de Saint-Exupéry latał we francuskim dywizjonie rozpoznawczym GR II/33, wykonując kilka lotów bojowych. Po zajęciu Francji przez Niemcy, przedostał się w 1940 przez Portugalię do USA, gdzie zajmował się pisarstwem i działalnością propagandową. Na swoją prośbę, pomimo zaawansowanego wieku jak na pilota bojowego, przydzielono go jednak do lotnictwa Wolnych Francuzów, podporządkowanego amerykańskiemu dowództwu. Latał w dywizjonie rozpoznawczym GC II/33 na dwusilnikowych szybkich samolotach rozpoznawczych F-5 Lightning (wersjach myśliwca P-38). Po wykonaniu dwóch misji 14 czerwca i 21 lipca 1943 z Tunezji nad Francję, uszkodził samolot przy lądowaniu i został zawieszony. Ponownie powrócił do latania bojowego 16 maja 1944, latając z Korsyki. 31 lipca 1944 o 8.45 (rano) wystartował do misji fotografowania niemieckich wojsk koło Lyonu, z której już nie powrócił. Przez wiele lat dokładny los samolotu Antoine'a de Saint-Exupéry nie był znany, krążyły też różne teorie odnośnie do przyczyny jego śmierci. W 1998 rybak wyłowił z Morza Śródziemnego w okolicy Marsylii bransoletkę należącą do pisarza, a kawałki jego samolotu znaleziono w 2000 i ostatecznie zidentyfikowano 7 kwietnia 2004 dzięki numerom seryjnym. Jego samolot typu F-5 Lightning, wpadł do wody blisko wyspy Frioul, niedaleko Marsylii. Najprawdopodobniej został on zestrzelony przez niemiecki myśliwiec Fw 190 A-8 pilotowany przez Roberta Heichelle, który zgłaszał zestrzelenie atakującego go Lightninga 31 lipca ok. godz. 12.06. Do zestrzelenia Saint-Exupéry'ego przyznał się też w swojej książce "Saint-Exupéry: Ostatnia Tajemnica" niemiecki pilot Horst Rippert, jednak zaznaczając, iż nie ma absolutnej pewności co do tożsamości pilota zestrzelonego przez siebie samolotu. Wikipedia

Dodaj komentarz


Magazyn

Wydarzenia

Anna Molska. Obsada

Od 19 grudnia 2014 roku do 1 lutego 2015 roku

Anna Molska, „Making of Zebranie 44+” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Power in Unity

19 grudnia 2014 roku

Power in Unity (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alicja Kołodziejczyk. Archetyp – świadomość wyzwolona przez przedmiot

Od 19 do 24 grudnia 2014 roku

Alicja Kołodziejczyk „Archetyp – świadomość wyzwolona przez przedmiot” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Yulia Krivich. Przeczucie

Od 19 grudnia 2014 roku do 11 stycznia 2015 roku

Yulia Krivich, „Przeczucie” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Małgorzata Wielek-Mandrela. Warstwy

Od 12 grudnia 2014 roku do 11 stycznia 2015 roku

Małgorzata Wielek-Mandrela, „Zimowa burza”, 61x91 cm, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zbigniew Łagocki. Pozdrowienia z Muszyny!

Od 13 grudnia 2014 roku do 17 stycznia 2015 roku

© fot. Zbigniew Łagocki. „Krynica. Sanatorium Budowlani”, lata 70-te (źródło: materiały prasowe organizatora)

72. Konkurs Szopek Krakowskich

Od 4 grudnia 2014 roku do 22 lutego 2015 roku

Szopka Krakowska (źródło: materiały prasowe)

Krzysztof Izdebski-Cruz

Od 28 listopada 2014 roku do 9 stycznia 2015 roku

Krzysztof Izdebski-Cruz, „Opowieść”, 2013, pastel na papierze, 71x65 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Cruzvillegas. Autodestrucción6

Od 6 grudnia 2014 roku do 1 lutego 2015 roku

„Autocontructión 2014”, Abraham Cruzvillegas, dzięki uprzejmości Kurimanzutto (źródło: materiały prasowe organizatora)

Arcydzieła sztuki japońskiej w kolekcjach polskich

Od 30 listopada 2014 roku do 18 maja 2015 roku

Utagawa Hiroshige, „Wieczorny śnieg w Kambarze”, ok. 1833–1834, seria: „Pięćdziesiąt trzy stacje na gościńcu Tōkaidō”, drzeworyt barwny, ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej artykułów