Doskonałość absolutna…

Doskonałość absolutna, w czymkolwiek by się pojawiła, jest symptomem śmierci. Doskonałość jest cnotą umarłych.

Zgłoś błąd

Zgłoś błądClose

Info/Źródło

Ocena

(Brak ocen)

Kategorie

O autorze

Antoine Marie Jean-Baptiste Roger de Saint-Exupéry (ur. 29 czerwca 1900, zm. 31 lipca 1944) – francuski lotnik, pisarz i poeta. Urodził się 29 czerwca 1900 w Lyonie we Francji w rodzinie arystokratycznej jako syn hrabiego Jeana de Saint-Exupéry. Gdy miał 4 lata, zmarł jego ojciec i Antoine z matką oraz rodzeństwem zamieszkali w zamku u ciotki. Uczył się w szkołach katolickich prowadzonych przez jezuitów. W wieku 12 lat odbył pierwszy lot samolotem jako pasażer; wtedy też przerobił swój rower, dodając mu skrzydła. W 1919 podjął studia na Wydziale Architektury Akademii Sztuk Pięknych. W wieku 21 lat uzyskał kwalifikacje pilota cywilnego, a w 1922 roku pilota wojskowego. W lotnictwie wojskowym służył krótko, gdyż na skutek wypadku, w którym został ranny, został w 1923 przeniesiony do rezerwy. W 1926 podjął pracę w Towarzystwie Lotniczym Latecoere, latając pomiędzy Francją i Afryką, głównie przewożąc pocztę, na trasie Tuluza – Casablanca – Dakar. Od 1929 do 1931 pracował jako dyrektor oddziału Latecoere Aeroposta Argentina w Argentynie, tam też poznał Argentynkę Consuelę Suncin Sandoval de Gómez, z którą ożenił się w 1931 po powrocie do Francji. We Francji dalej latał, przewożąc pocztę. W grudniu 1935 de Saint-Exupéry podjął próbę rekordowego przelotu na trasie Paryż – Sajgon samolotem Caudron Simoun, ale rozbił samolot na Saharze w Afryce Północnej. Podczas wojny domowej w Hiszpanii był korespondentem prasy francuskiej. W styczniu 1938 podjął próbę przelotu na trasie Nowy Jork – Ziemia Ognista, lecz tym razem uległ wypadkowi w Gwatemali, odnosząc przy tym obrażenia. W całej jego karierze prześladowały go liczne mniejsze lub większe wypadki lotnicze. Doświadczenia lotnicze Antoine'a de Saint-Exupéry znalazły odbicie w jego twórczości. Pierwsze opowiadanie L'Aviateur (Lotnik) opublikował w 1926, a w 1928 wydał książkę Courrier Sud (Poczta na Południe). W 1931 napisał Nocny lot, a w 1939Ziemię, planetę ludzi, za którą otrzymał nagrodę Grand Prix Akademii Francuskiej. Po wybuchu II wojny światowej, jako kapitan lotnictwa de Saint-Exupéry latał we francuskim dywizjonie rozpoznawczym GR II/33, wykonując kilka lotów bojowych. Po zajęciu Francji przez Niemcy, przedostał się w 1940 przez Portugalię do USA, gdzie zajmował się pisarstwem i działalnością propagandową. Na swoją prośbę, pomimo zaawansowanego wieku jak na pilota bojowego, przydzielono go jednak do lotnictwa Wolnych Francuzów, podporządkowanego amerykańskiemu dowództwu. Latał w dywizjonie rozpoznawczym GC II/33 na dwusilnikowych szybkich samolotach rozpoznawczych F-5 Lightning (wersjach myśliwca P-38). Po wykonaniu dwóch misji 14 czerwca i 21 lipca 1943 z Tunezji nad Francję, uszkodził samolot przy lądowaniu i został zawieszony. Ponownie powrócił do latania bojowego 16 maja 1944, latając z Korsyki. 31 lipca 1944 o 8.45 (rano) wystartował do misji fotografowania niemieckich wojsk koło Lyonu, z której już nie powrócił. Przez wiele lat dokładny los samolotu Antoine'a de Saint-Exupéry nie był znany, krążyły też różne teorie odnośnie do przyczyny jego śmierci. W 1998 rybak wyłowił z Morza Śródziemnego w okolicy Marsylii bransoletkę należącą do pisarza, a kawałki jego samolotu znaleziono w 2000 i ostatecznie zidentyfikowano 7 kwietnia 2004 dzięki numerom seryjnym. Jego samolot typu F-5 Lightning, wpadł do wody blisko wyspy Frioul, niedaleko Marsylii. Najprawdopodobniej został on zestrzelony przez niemiecki myśliwiec Fw 190 A-8 pilotowany przez Roberta Heichelle, który zgłaszał zestrzelenie atakującego go Lightninga 31 lipca ok. godz. 12.06. Do zestrzelenia Saint-Exupéry'ego przyznał się też w swojej książce "Saint-Exupéry: Ostatnia Tajemnica" niemiecki pilot Horst Rippert, jednak zaznaczając, iż nie ma absolutnej pewności co do tożsamości pilota zestrzelonego przez siebie samolotu. Wikipedia

Dodaj komentarz


Magazyn

Wydarzenia

there is no meaning if meaning is not shared

Od 25 lipca do 14 września 2014 roku

Goldex Poldex (źródło: materiały prasowe organizatora)

Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych – 2014

Od 18 lipca do 10 sierpnia 2014 roku

Nagroda Rektorów, Marta Mielcarek z ASP w Warszawie, „Inwersja” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Le petit est beau – biżuteria z papieru

Od 1 sierpnia do 14 września 2014 roku

Mari Ishikawa – Blooming (źródło: materiały prasowe organizatora)

Carnaval Sztuk-Mistrzów

Od 24 do 26 lipca 2014 roku

Carnaval Sztuk-Mistrzów (źródło: materiały prasowe organizatora)

Konteksty – IV Międzynarodowy Festiwal Sztuki Efemerycznej

Od 25 do 29 lipca 2014 roku

Konteksty 2014. Autorka pracy: Marita Bullmann (źródlo: materiały prasowe organizatora)

Wokół Bauhausu

Od 11 lipca do 21 sierpnia 2014 roku

Tomasz Ciecierski, „Arbitare”, 2014, kolaże, papier, sklejka (źródło: materiały prasowe organizatora)

KOZIOŁ & KOZIOŁ

Malarstwo i witraż Władysława i Wojciecha Koziołów

Od 23 maja do 1 października 2014 roku

Wojciech Kozioł, Bez tytułu, 2013 r. (źródło: materiały prasowe organizatora)

Picasso Dalí Goya. Tauromachia – walka byków

Galeria Miejska we Wrocławiu

Od 24 lipca do 16 listopada 2014 roku

Pablo Picasso, „Głowa byka”, 20.05.1937, z serii 42 studiów przygotowawczych do kompozycji „Guernica”, edycja Guernica the 42 Preliminary Studies on Paper. New York Harry (źródło: materiały prasowe organizatora)

Anna Baumgart. Zaśpiewajcie, niewolnicy

Od 4 lipca do 17 sierpnia 2014 roku

Wystawa Anny Baumgart, „Zaśpiewajcie, niewolnicy”, Bunkier Sztuki w Krakowie, fot. StudioFILMLOVE (źródło: materiały prasowe organizatora)

8. Parkowanie

18 i 19 lipca 2014 roku

Iza Rutkowska, „The Cuddly” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej artykułów