Kobieta, która publicznie się rozbiera…

Kobieta, która publicznie się rozbiera, przypomina mi reżysera filmu kryminalnego, który na wstępie zdradza rozwiązanie.

Zgłoś błąd

Zgłoś błądClose

Info/Źródło

Ocena

(Brak ocen)

Kategorie

O autorze

Alfred Joseph Hitchcock (ur. 13 sierpnia 1899 w Londynie, zm. 29 kwietnia 1980 w Los Angeles) – brytyjski reżyser i producent filmowy. Hitchcock, w swoich dziełach, często przedstawia niewinne osoby wplątane w wir niezależnych od nich, niezrozumiałych wydarzeń. Ludzie ci czasami mają na sumieniu drobne, nie związane ze sprawą przewinienia. Filmy Hitchcocka w znacznym stopniu oparte są na poczuciu strachu i pobudzonej wyobraźni, znane są także z charakterystycznego humoru. W dzieciństwie Hitchcock był samotnym, otyłym chłopcem z bujną wyobraźnią. Jako katolik składał co wieczór "spowiedź" z całego dnia swojej matce. Dopiero będąc 20-latkiem, Hitchcock wypił po raz pierwszy alkohol i wybrał się na randkę. Niektóre jego filmy pokazują mężczyzn, którzy pragną wyzwolić się z przemożnego wpływu ich matek. Hitchcock uważał, że centralna rola aktorów w filmie jest pozostałością z tradycji teatralnej. Stał się pionierem wykorzystania ruchu i ustawienia kamery oraz montażu w celu poszerzania możliwości sztuki filmowej. Zasługą Hitchcocka było zdecydowane wprowadzenie prymatu suspensu nad tradycyjnymi zwrotami akcji. W innych filmach reżyserzy atakują widza dramatycznymi zwrotami akcji, natomiast Hitchcock pokazuje widowni to, czego bohaterowie jeszcze nie wiedzą i następnie w sposób mistrzowski buduje napięcie wokół wydarzeń prowadzących postaci filmu do odkrycia, co się wydarzyło i dlaczego. Hitchcock był dumny ze swojej umiejętności potęgowania napięcia. Pewnego razu, na lotnisku we Francji, podejrzliwy celnik oglądając paszport Hitchcocka, w którym zapisano jako zawód – producent, zapytał zaczepnie: "A cóż też Pan produkuje?". "Strach" – odpowiedział reżyser. Hitchcock uwielbiał jedzenie. Jedno z jego niezrealizowanych zamierzeń filmowych, to sfilmowanie całego dnia z życia miasta poprzez pryzmat kulinarny – jak pożywienie jest sprowadzane, przyrządzane i spożywane, a potem jak to, co z niego zostaje, ląduje w ściekach. Jeden z filmów Hitchcocka był osadzony w części Londynu, gdzie handlowało się żywnością. Zabójca i jedna z jego ofiar znaleźli się w pewnej części filmu w ciężarówce przewożącej worki ziemniaków. Kiedyś pod koniec przyjęcia, gdzie słabo karmili, przyjmująca go obiadem dama powiedziała: "Mam szczerą nadzieję, że wkrótce spotkamy się na następnym obiedzie". Na co Hitchcock odpowiedział: "Ależ oczywiście. Może już za chwilę." Wątki osobiste są w największym stopniu obecne w filmach Notorious i "Zawrót głowy" – oba dotyczą chorobliwej obsesji mężczyzn, którzy chcą kierować kobietami. Chociaż scenarzyści współpracujący z Hitchcockiem przyczyniali się do urzeczywistniania jego pomysłów na ekranie, to jednak rzadko byli przez niego właściwie doceniani. Wielu utalentowanych twórców, włączając Raymonda Chandlera, współtwórcę scenariusza Nieznajomych z pociągu, nie doczekało się należnego im szacunku. Kiedyś Hitchcock powiedział: "Pisarz i ja planujemy cały scenariusz w najdrobniejszych szczegółach i kiedy jest gotowy, pozostaje tylko nakręcić film. Ale dopiero w studiu filmowym zaczyna się okres podejmowania trudnych decyzji. Tak naprawdę, to tylko pisarz ma łatwość w kształtowaniu postaci, ponieważ nie musi się użerać z aktorami i tą całą resztą." Hitchcock często krytykował swoich aktorów i aktorki, np. spostponował rolę Kim Novak w "Zawrocie głowy", a także (co przeszło do historii) stwierdził, że aktorów trzeba traktować jak bydło. W większości filmów przez niego stworzonych, na krótką chwilę pojawiał się także on sam – wsiadający do autobusu, jako przechodzień przed sklepem, osoba przechodząca przez podwórko, czy w reklamie prasowej. Wyszukiwanie tych scen jest popularną rozrywką. Na ten temat powstają książki i liczne strony internetowe. Alfred Hitchcock długo nie był ceniony przez krytyków filmowych. Sytuacja ta zmieniła się pod koniec lat 50. wraz z narodzinami francuskiej nowej fali filmowej, której twórcy uznali go za swojego mistrza, a François Truffaut przeprowadził głośny wywiad-rzekę z Hitchcokiem i wydał go w formie książki. Oprócz "Rebeki" żaden z jego filmów nie zdobył Oscara za najlepszy film. Jako producent Hitchcock otrzymał jedną nominację do Oskara za najlepszy film ("Podejrzenie"). Uzyskał 5 nominacji w kategorii najlepszy reżyser: "Rebeka", "Łódź ratunkowa", Spellbound, "Okno na podwórze" i "Psychoza". W 1968 roku otrzymał Nagrodę im. Irvinga G. Thalberga, przyznawaną przez Amerykańską Akademię Filmową wybitnym producentom. (Wikipedia)

Dodaj komentarz


Magazyn

Wydarzenia

15. Międzynarodowe Triennale Tkaniny

Od 9 maja do 30 października 2016 roku

„Triennale 2016” – projekt plakatu Mirosław Owczarek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Druki wrocławskiego Kalamburu

Od 9 maja do 26 czerwca 2016 roku

„Kalambur” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Transfer

Od 30 kwietnia do 22 maja 2016 roku

Iwona Demko, „Dzielna Dziewica”, 2011 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jak pies z kotem

Od frontu i od kuchni

Od 29 kwietnia do 25 września 2016 roku

Janina Gałuszkowa ze znajomą i kotem układającym pasjansa, fot. nieznany, lata 30. XX w. (źródło: materiały prasowe)

Red Poppy Fields

Obraz Wielkiej Wojny we współczesnej fotografii

Od 28 kwietnia do 17 czerwca 2016 roku

diSTRUKTURA, „Locus Suspectus” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Teatralność. Wystawa w ramach 10 IN OUT Festivalu 2016

Od 23 kwietnia do 29 maja 2016 roku

Materiały prasowe CSW Łaźnia

Look! Polish Picturebook!

Od 22 kwietnia do 30 listopada 2016 roku

Marianna Oklejak, „Cuda wianki. Polski folklor dla młodszych i starszych”, Egmont Warszawa 2015 (źródło: materiały prasowe)

Aby to piękno służyło innym

Kolekcja Olgi i Tadeusza Litawińskich

Od 22 kwietnia do 24 lipca 2016 roku

Jerzy Turnau, „Kwiat jabłoni”, Zbiory muzealne KUL, fot. I. Marciszuk (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bezpośrednio

Michalina Wawrzyczek-Klasik, Michał Klasik, Artur Masternak

Od 22 kwietnia do 29 maja 2016 roku

Artur Masternak, „Fragmentacja 3”, akwatinta, mezzotinta, 100 x 70 cm, 2015 (źródło: materiały prasowe)

PER-FORM-FOTO

Od 16 kwietnia do 7 maja 2016 roku

Irena Kalicka, z serii „Co się stało to się nie odstanie”, 2013. Dzięki uprzejmości Fundacji Profile i autorów (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej artykułów