Od dawna zauważyłem, że żony rogaczy…

Od dawna zauważyłem, że żony rogaczy nie odznaczają się zazwyczaj wiernością.

Zgłoś błąd

Zgłoś błądClose

Info/Źródło

Ocena

(Brak ocen)

Kategorie

O autorze

Alphonse Allais fr: alfɔ̃:s alɛ (ur. 20 października 1854- zm. 28 października 1905). francuski pisarz oraz humorysta.

Allais urodził się w Honfleur w 1854 roku. Pisarstwo łączył z pracą humorysty, malarstwem i komponowaniem muzyki. Sławny w czasach la Belle époque, rozpoznawalny dzięki ostremu pióru i absurdalnemu zmysłowi humoru, jest też zapoznanym autorem pierwszych obrazów abstrakcyjnych, np. monochromatyczny obraz Récolte de la tomate sur le bord de la mer Rouge par des cardinaux apoplectiques, itp., pokazane na wystawie Salon des Arts Incohérents, wyprzedzają o całe pokolenie le Carré blanc sur fond blanc Kazimierza Malewicza uważanego powszechnie za pierwszego twórcę abstrakcji w malarstwie. Alphonse Allais jest także, jeszcze przed Johnem Cage lub Erwinem Schulhoffem, autorem pierwszej muzycznej kompozycji minimalistycznej: "Marche Funèbre" (Marsz pogrzebowy) skomponowany z okazji Funérailles d'un grand homme sourd, est une page de composition vierge, parce que « les grandes douleurs sont muettes » (Na pogrzeb wielkiego, głuchego człowieka, ponieważ "wielki ból jest niemy". Jego prace naukowe są mniej znane (nad fotografią kolorową, nad kawą liofilizowaną oraz daleko posunięte prace nad syntezą kauczuku. Alphonse Allais napisał setki bajek humorystycznych, w większości napisanych w naglącej potrzebie. Pozostawał poetą na równi z humorystą, szczególnie upodobał sobie formę wiersza holorymowanego, czyli takiego, w którym wszystkie słowa pierwszej i kolejnej zwrotki są homofoniczne: « Par les bois du djinn où s'entasse de l'effroi, Parle et bois du gin ou cent tasses de lait froid. » "W lesie dźinów gdzie gromadzi się strach, Mów i pij dżin lub sto filiżanek zimnego mleka" Był też znany z dowcipu literackiego i sytuacyjnego zarazem, np. "Gorąco tutaj, pozwólcie że otworzę nawias". (Wikipedia.pl)

Dodaj komentarz

Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej artykułów